Sidor

02 februari, 2011

Aktiefördelning

Trots att jag sålde en del G5-aktier i början av januari har dess andel i portföljen ökat med 6 procentenheter under månaden. Mina försök att diversifiera portföljen var alltså inte helt lyckade, men med tanke på varför det blev så kan jag inte säga att jag är särskilt besviken.

Min tanke med portföljen har annars varit att ha ett par större innehav som dominerar portföljen, kanske 5-6 stycken, kompletterat med några mindre innehav som har lite högre risk. Idag känner jag att innehaven börjar bli lite för många. Jag föredrar att äga aktier i ett mindre antal bolag där jag är påläst än att ha fler bolag som jag inte kan så mycket om. Samtidigt är det roligt att läsa på om nya bolag, och kanske framför allt mindre sådana. Jag tycker det är lättare att hitta nya köpkandidater än bolag jag vill sälja.

Nedan visas aktiefördelningen per 1:a februari samt 1:a januari.

AktieFeb 1Jan 1Förändring
G5 Entertainment46,3%40,3%Minskat
Onoterat bolag9,8%14,6%
H&M8,3%-Ny
Axis6,6%3,6%Ökat
Betsson5,7%12,0%Minskat
Avanza4,8%6,8%
Alliance Oil4,3%6,2%
DIBS3,8%-Ny
Orc Software3,6%5,6%
Bahnhof2,5%3,6%
Net Insight2,2%3,5%
Övriga1,9%3,8%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar