Sidor

19 februari, 2011

Vecka 7, 2011

Efter två minusveckor i rad var det i veckan åter dags för en uppgång. Sammanlagt steg min portfölj med +1,7% samtidigt som SIXRX föll med lika mycket. Utvecklingen för de enskilda innehaven var kanske de mest splittrade någonsin, mer om det nedan.

Vecka2011
Portfölj+1,7%+24,9%
SIXRX-1,7%-3,5%

Net Insight blev utan konkurrens portföljens vinnare under veckan. Aktien som varit en besvikelse ända sedan jag köpte den lämnade en mycket positiv rapport och steg med nästan 27% i veckan. Omsättningen under det fjärde kvartalet steg till 88 miljoner från 52 miljoner samma period året innan. Omsättningen för helåret steg med 24%, och justerat för valutaeffekter hela 40%. Enda besvikelsen, om än en liten sådan, var att det inte blir någon utdelning. Bolagets likvida medel uppgick vid årsskiftet till 235 miljoner kr.

Ett annat bolag som kom med rapport under veckan var DIBS. Tyvärr nådde bolaget inte upp till marknadens förväntningar och kursen föll under veckan med nästan 10%. Utdelningen föreslås dock höjas till 2 kr från tidigare 1,20. Bolaget meddelade också att de börjat undersöka konsekvenserna av ett listbyte från First North till Nasdaq OMX Small Cap.

Två andra innehav som rörde sig ordentligt under veckan var Alliance Oil och Värmlands Finans som steg med 9 respektive 17 procent. Det börjar kännas mer som regel än undantag att de uppvisar kraftiga förändringar utan bolagsspecifika nyheter.

Veckans enda affär blev en försäljning av några G5-aktier. Jag passade på att ta hem en del av vinsten då aktien varit lite svag på slutet och jag blivit lite orolig för att marknadens förväntningar på den kommande rapporten kan vara lite väl uppskruvade. Då tänker jag främst på prognoserna för Q1 och helåret 2011, de faktiska siffrorna för 2010 bör inte skilja sig alltför mycket från vad bolaget tidigare prognostiserat, även om den allt svagare dollarn skulle kunna påverka negativt. Försäljningssiffrorna för Romance of Rome som släpptes häromdagen har dock varit en positiv överraskning. Jag trodde inte att spelet skulle nå så högt upp på topplistorna. Aktien utgör även fortsatt över 40% av min aktieportfölj.

Kontantandelen i portföljen steg under veckan och uppgår numera till knappt 10%:

AktierFonderKontanter
71%20%9%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar