Sidor

15 januari, 2011

Vecka 2, 2011

För några dagar sedan såg det ut som att denna vecka skulle bli min bästa någonsin, men då G5 idag stängde på en något lägre kurs än i tisdags får jag nöja mig med att summera min näst bästa vecka någonsin. +12% blev veckans facit samtidigt som OMXS30 steg med 1,2%. Årets totala uppgång är nu 22,8%.

Vecka2011
Portfölj+12,0%+22,8%
OMXS30+1,2%+1,5%

Att veckans vinnare återigen blev G5 är ingen överraskning med tanke på mina tidigare inlägg. Efter ganska kraftiga svängningar både upp och ned blev uppgången till sist 27%. Årets uppgång i aktien är nu över 80%. Jag både sålde och köpte aktier under veckan, men totalt sett blev det en liten minskning av innehavet. Kursen har rört sig snabbare än jag räknat med på slutet och jag har inte hängt med i svängarna lika bra som tidigare då jag gjorde en del lyckosamma korta affärer. Aktiens återhämtning mot slutet av veckan tror jag delvis beror på en blogguppdatering från Axier. De skrev bland annat:
"Vi skulle vara synnerligen förvånade om det inte är en ny, kraftigt höjd prognos som levereras inom kort, bland annat beroende på att iPhones ochiPads var årets julklappar 2010. Vidare har vi Androidmarknaden att se fram emot, bolaget har sagt att det avser att lansera sina spel på denna marknad inom en överskådlig framtid. Därmed blir enheter från SonyEricsson, Samsung och HTC helt plötsligt en helt ny marknad för G5 Entertainements spel."
Bland mina övriga innehav fortsatte även Alliance Oil sin positiva trend och steg med 3,8%. Jag köpte aktien 2009 varefter den mest rört sig sidledes. Efter den senaste tidens uppgång ligger mitt innehav dock nu nästan 20% plus. Ett annat innehav som återfunnits bland vinnarna under en tid är Betsson. Denna vecka blev uppgången +5,2% och kursen stängde på drygt 120 kr. Troligen är det vårens kommande utdelning som lockar nya investerare. Förra året delade de ut hela 9 kr per aktie (inklusive en bonusutdelning). Placera.nu tog i veckan in aktien på sin Heta Lista och skriver att årets utdelning förväntas bli ca 8-8,5 kr vilket motsvarar en direktavkastning på runt 7%.

Trots en nettoförsäljning av G5-aktier under veckan håller sig aktieandelen kvar på 67%. Kontantdelen steg samtidigt med 2 procentenheter på fondernas bekostnad.

AktierFonderKontanter
67%21%12%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar