Sidor

23 januari, 2011

Vecka 3, 2011

Årets tredje vecka blev den sämsta hittills i år. Uppgången stannade på "endast" 4,7%, ett resultat jag endast slog två gånger förra året. Totalt är portföljen upp över 28% i år samtidigt som OMXS30 är i princip oförändrat.  Perioden jag är inne i just nu ser allt mer ut att bli omöjlig att slå i framtiden. Jag räknar med att småföretagens vikt i portföljen successivt kommer att minska framöver för att sänka risken, vilket samtidigt kommer att minska potentialen något.

Till nästa vecka kommer jag förmodligen att byta jämförelseindex. OMXS30 återinvesterar inte utdelningar vilket gör att min portfölj skulle få en fördel längre fram i vår när en del bolag börjar betala ut pengar.

Vecka2011
Portfölj+4,7%+28,6%
OMXS30-1,3%-0,4%

Vecka 3 innehöll ovanligt många omplaceringar i portföljen. Det blev ingen trading i G5 som steg ca 16% under veckan men jag använde en del av pengar jag fått vid tidigare försäljningar till att köpa andra aktier. Bland annat ökade jag mitt innehav i Axis efter deras positiva besked om siffrorna i den kommande rapporten. Under veckan så höjde både Swedbank och SEB sina riktkurser för Axis till 140 respektive 148 kr. Rekommendationerna blev dock neutral/behåll.

Två nya innehav i portföljen är H&M och DIBS. H&M har jag varit inne i ett par gånger tidigare. Varje gång brukar jag intala mig själv att jag ska behålla dem på lång sikt men oftast tar jag hem vinsten efter några månader. Får se hur det blir den här gången. DIBS är däremot ett helt nytt innehav för mig. Jag har kikat på dem ett tag nu men var lite sen med att köpa. Kursen hann dra iväg en del nu i januari efter att ha gått sidledes under 2010.

En försäljning blev det också under veckan då jag sålde en del av mitt innehav i Betsson. Aktien har gått väldigt bra de senaste veckorna och jag tror att uppsidan börjar bli ganska begränsad. De senaste åren har aktien toppat under det första kvartalet för att sedan vara en ganska tråkig investering under det kommande halvåret. 

AktierFonderKontanter
76%20%4%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar